آشنایی با انواع برنج ایرانی

همان طور که همه می دانیم برنج را در کنار نان می توانیم اصلی ترین غذای ایرانی ها در نظر بگیریم. به قولی قوت غالب ما ایرانی ها برنج و نان است. بنابراین اهمیت دارد که از چه برنجی استفاده می کنیم. در این نوشتار بنا است تا راجع به انواع برنج ایرانی صحبت کنیم و آن ها را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم در انتخاب غذای خود و خانواده خود راحت و آگاهانه تر پیش برویم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

درباره انواع برنج ایرانی

برنج های ایرانی به طور معمول در چهار دسته کلی جا می گیرند.

برنج طارم:

برنج طارم:

 برنج طارم را می توانیم محبوب ترین و معروف ترین نوع برنج ایرانی بدانیم. برنج طارم در شمال کشور کشت می شود. وجه تسمیه آن نیز این است که اولین بار در طارم استان زنجان کشت شد.

برنج طارم خود به ۱۳ نوع تقسیم می شود. حتما برنج طارم هاشمی یا سنگ طارم به گوش شما خورده است. همین طور طارم های دیگر مانند طارم رشتی، طارم امیری، طارم دیلمانی، طارم محلی، اهلمی طارم و… نیز در زمره این سیزده نوع طارم قرار می گیرند.

برنج طارم

برنج صدری:

برنج صدری:

 دومین دسته از انواع برنج ایرانی، برنج صدری است. این نوع برنج را به عنوان کیفی ترین برنج بومی ایران می شناسند. این نوع برنج بیشتر در گیلان کشت می شود. دانه های برنج صدری بلند، قلمی و کشیده است. عرض کمی دارد. جنس گچی و سفت و سختی از ویژگی های این نوع برنج است.

برنج دم سیاه که حتما نام آن را شنیده اید در دسته برنج های صدری قرار می گیرد. این برنج به خاطر ظاهر شکیل و طعم بسیار مطبوعی که دارد در بیش تر رستوران ها و مجالس استفاده می شود. بهترین نوع برنج دم سیاه برنج آستانه اشرفیه می باشد.

برنج پر محصول:

دسته بعدی برنج پر محصول است. در این نوع برنج تغییرات ژنتیکی ای در بذر برنج انجام می شود و در نتیجه این تغییرات ژنتیکی این نوع برنج پربار تر می شود. مثلا در یک مقدار مشخص زمین اگر برنج پر محصول بکارید،‌ چند برابر برنج بیش تری کشت می کنید در مقایسه با برنج طارم یا صدری.

اما این نکته را باید در نظر گرفت که این نوع برنج عطر و بوی کم تری از دو نوع برنج قبل دارد و نتیجتا قیمت پایین تری دارد.

چند نوع معروف از این برنج به این ترتیب است: برنج  شیرودی، برنج فجر و برنج ندا که هر کدام حاصل ترکیب دسته ای از برنج ها هستند.

برنج گرده:

برنج گرده:

 و دسته آخر برنج های ایرانی برنج گرده است. این نوع برنج با آن که تمام دانه محسوب می شود اما دانه های آن گرد و تو پر هستند. این برنج ها بعد از پخت نیز قد نمی کشند. اما در عوض رنگ و بو و طعم بی نظیری دارند. پس می توانند گزینه بسیار خوبی برای مصرف خانگی باشند. مضاف بر این که این دسته قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما